Kauneusvinkit raskaana oleville naisille 2020

Raskaana oleva nainen
Raskaana oleva nainen

Toiset naiset tuntuvat kukoistavan koko raskauden ajan. Estrogeeni tekee hyvää iholle, ja onni sekä ilo näkyvät myös ulospäin. Jotkut naiset kärsivät koko raskauden ajan kivuista, huonosta olosta ja mielialanvaihteluista. Ikävä olo ja stressi voivat saada heidät lankeamaan epäterveelliseen ruokaan, mikä aiheuttaa esimerkiksi ruoansulatusvaivoja, iho-ongelmia ja raskauskiloja. 

Raskausaika sujuu mukavammin, kun pidät aktiivisesti huolta mielestäsi ja kehostasi. Esimerkiksi jooga ja meditaatioharjoitukset huolehtivat päänupista. Kehosta huolehditaan säännöllisellä liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla. Paino ei saa nousta liikaa, vaan korkeintaan noin 16 kiloa. Ihon, hiusten ja kynsien kuntoa voi vaalia sopivilla ravintolisillä tai syömällä niin monipuolisesti, että keho saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja mineraalit ruoasta.

Kun vielä pidät ihon kosteutettuna, ehkäiset ikävät raskausarvet. Tyylistä ei tarvitse luopua raskausaikanakaan, eikä äitiysvaatteiden tarvitse olla sellaisia, ettei niitä voisi käyttää raskauden jälkeen. Hanki äitiysvaatteet Mammasilta, niin saat monikäyttöisiä, mukavia ja tyylikkäitä vaatteita, joista ei tarvitse luopua vuosikausiin!

Kauneusvinkeistä tärkeimmät liittyvät ruokaan

Olipa nainen raskaana tai ei, parhaimmat ja tehokkaimmat kauneusvinkit liittyvät ruokavalioon ja liikuntaan. Viimeistään raskauden pitäisi herättää nainen tarkastelemaan omia elintapojaan, sillä sikiö saa kaiken tarvitsemansa ravinnon ja hapen äitinsä elimistön kautta. Jokainen tupakka, minkä odottava äiti polttaa, saa sikiön kärsimään.

Jotta sikiö voisi hyvin, kasvaa äidin vitamiinien ja hivenaineiden tarve jopa 50 %. Myös raudansaantiin pitää kiinnittää huomiota, sillä joka kolmannella odottavalla äidillä on liian pienet rautavarastot. Vitamiinit, proteiinit ja hivenaineet eivät vaikuta vain sikiön hyvinvointiin, vaan myös odottavan äidin yleiskuntoon, vastustuskykyyn, ruoansulatukseen, jaksamiseen ja ulkonäköön. Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio pitää ihon sekä hiukset ja kynnet upeassa kunnossa!

Värikkäistä hedelmistä saa runsaasti kehoa suojaavia antioksidantteja. Syö myös vihanneksia, rasvaista kalaa ja siemeniä. Kudosten korjaamisessa tarvitaan E-, C- ja B5-vitamiineja. Niitä saa kananmunista, kalasta, manteleista, mansikoista, auringonkukansiemenistä ja esimerkiksi appelsiineista. Kalasta ja kananmunista saa myös tärkeitä proteiineja. 

Sinkki on monipuolinen ihmeaine, sillä se lisää vastustuskykyä, tukee hiusten, ihon ja kynsien kuntoa, ja se alentaa todennäköisesti stressiäkin. Sinkkiä saa tableteista, mutta myös kaurasta, kurpitsansiemenistä ja täysjyväriisistä. Välttämättömät rasvahapot saa hankittua kaloista (ei kuitenkaan sisävesien petokaloista tai raa’asta kalasta!) ja pehmeästä rasvasta. Myös D-vitamiinin ja kalsiumin saaminen on tärkeää.

Moni raskaana oleva nainen ottaa päivittäin monivitamiineja, omega-3-rasvahappovalmisteita, foolihappoa ja erilaisia mineraalivalmisteita. Ne tulevat sikiön kehitystä, mutta niillä on erinomainen vaikutus raskaana olevan naisen ulkonäköön! On yleisessä tiedossa, että joillekin naisille raskaushormonit antavat hohtavan ihon ja kiiltävät hiukset, mutta raskausvitamiineilla on asian kanssa tekemistä enemmän kuin halutaan uskoa. 

Vesi vanhin voitehista

Raskaana olevan naisen kannattaa pitää huolta nesteytyksestään. Riittävä vedensaanti takaa kehon toiminnan, ja on siksi elintärkeää. Raskaana olevan naisen kannattaa juoda jopa kaksi litraa päivässä, jotta veri kiertäisi normaalisti. Veden juominen myös poistaa myrkkyjä ja vähentää nesteen kertymistä kehoon. Vesi tekee hyvää myös iholle ja hiuksille. Kannattaa muistaa, että vesi vähentää raskausarpien, suonikohjujen ja selluliitin syntymistä! Samalla se vähentää ihon kuivumista ja jaloissa tuntuvaa väsymystä.

Liikunta auttaa ylläpitämään terveyttä ja hyvää oloa

Liikunta aiheuttaa hyvää oloa, ja hyvä olo näkyy ulospäin. Säännöllinen liikunta on yksi parhaimmista kauneusvinkeistä kaikille naisille. Käveleminen ja uiminen ovat turvallisia liikuntalajeja koko raskauden ajan. Jooga antaa notkeutta ja kestävyyttä, sekä stressinhallintakykyä.

Huolehdi ihon kosteutuksesta

kosteusvoiteet

Joillakin naisilla raskaushormonit saavat ihon kukkimaan ja hiukset katkeilemaan. Kaikilla naisille voi syntyä raskausarpia, kun vatsa alkaa kasvaa nopeasti raskauden toisella kolmanneksella.

Kun huolehdit ihon kosteutuksesta, vältyt paremmin arvilta. Hiero vatsalle ja lantiolle A-vitamiinia sisältäviä voiteita ja öljyjä kaksi kertaa päivässä. Rinnoille voit levittää kehäkukkavoidetta. Myös vatsatuki, raskausliivit ja tukisukat auttavat raskauden aikana.

Hiusten kuntoa voi edesauttaa luomushampoilla, mitkä eivät vahingoita hiusten luonnollisia öljyjä. Näppylöitä syntyy useimmin auringonvalolle altistuville alueille, joten käytä hattua tai aurinkovoidetta kasvoilla. Näppylöihin auttaa myös ihon säännöllinen puhdistaminen, kuoriminen ja kosteuttaminen. Luonnonkosmetiikka ja luomukosmetiikka ovat yleisesti ottaen turvallisia valintoja odottavalle äidille. Kannattaa muistaa, että mikä tahansa iholle levitetty saattaa päätyä verenkiertoon.